Upptäck varumärkena från våra affärsenheter Henkel Adhesive Technologies och Henkel Consumer Brands.
Vår hållbarhetsstrategi är en direkt spegling av vårt företags hängivenhet för ”Meningsfull Tillväxt”. Vi är hängivna till att driva förändring genom att skapa mervärde för våra intressenter, utveckla vår verksamhet och agera hållbart för nuvarande och kommande generationers bästa.
På Henkel ser vi hållbarhet som en konstant strävan för att göra framsteg i aktuella ämnen och fortsätta lära om nya problem, baserat på forskning. Global miljöpåverkan är en av de största utmaningarna som mänskligheten ställs emot idag, vilket kräver brådskande handlingar. Det är också kritiskt att skydda och återuppbygga livsviktiga system som skog, vatten och biologisk mångfald, för både nuvarande och framtida generationer. Samtidigt ser vi en global fattigdom och sociala orättvisor öka, vilket i sin tur kan äventyra mänskliga rättigheter och grunden i social samlevnad. I arbetet erkänner vi att företag som Henkel spelar en roll i att möta dessa utmaningar och skapa verklig förändring.
Vårt affärssyfte definierar de gemensamma grunderna som förenar alla oss på Henkel: Pionjärer för framtida generationers bästa. Med vår entreprenörsanda, vår kunskap, våra produkter och teknologi, vill vi förbättra livet för människor varje dag och forma en meningsfull framtid för nästkommande generationer. En hållbar verksamhetspraxis har varit en del av vår företagskultur i decennier, och är även en central del i vår framtidsvision. Tillsammans med innovation och digitalisering är hållbarhet grunden i vår företagsstrategi, vår Purposeful Growth Agenda.
Vi bygger på våra styrkor, som innovationen i våra verksamheter, den omfattande kunskapen hos våra anställda, tillsammans med kontakten mellan våra produkter och kunder och konsumenter. Vi vill arbeta med andra för att skapa fundamental förändring.
Vi kopplar vårt 2030+ Sustainability Ambition Framework till den höga ambitionen att uppnå en "Transformativ påverkan för generationers bästa". Ramverket omfattar de tre dimensionerna av ESG.
Vår hållbarhetsstrategi kretsar kring införandet av våra ambitioner genom konkreta handlingar och projekt för att nå praktisk framgång. Vårt 2030+ Sustainability Ambitions Framework sätter nya långsiktiga ambitioner i de tre dimensionerna av Återanvändbar Planet, Stärkta Samhällen och Pålitlig Partner.
OUR SYFTE
Pioneers at heart for the good of generations (Pionjärer i hjärtat för framtida generationers bästa)
⏷
TRANSFORMATIONAL IMPACT FOR THE GOOD OF GENERATIONS
ÅTERANVÄNDBAR PLANET
Vi strävar efter att uppnå cirkulär ekonomi, en nettonoll framtid och återuppbyggande av naturen.
KLIMAT
Bli en nettonoll verksamhet genom att minska koldioxidutsläppen i våra processer och råmaterial.
CIRKULÄRITET
Öka det cirkulära i våra produkter, förpackningar och teknologier.
NATUR
Skydda och återuppbygga den biologiska mångfalden med fokus på skogar, land och vatten, och försäkra att resurserna används ansvarsfullt.
Produkter
STÄRKTA SAMHÄLLEN
Genom våra verksamheter och varumärken bidrar vi aktivt till att människor har möjlighet att leva ett bättre liv.
RÄTTVISA
Stärka mångfalden, jämlikheten och inkluderingen, respektera mänskliga rättigheter och öka sysselsättningen hos människor.
UTBILDNING
Stötta livslånga möjligheter att lära sig, och motivera människor att ta ställning för hållbarhet.
VÄLMÅENDE
Främja hälsa och välmående, och hjälpa till att driva sociala framsteg.
Människor
PÅLITLIG PARTNER
Vi är hängivna till produktkvalitét och produktsäkerhet medan vi försäkrar integritet i våra verksamheter.
PRESTATIONER
Att leverera produkter i toppklass och ha hög kemisk säkerhet är grunden i våra verksamheters framgång.
TRANSPARENS
Integrera hållbarhet i vår företagsledning med transparent rapportering och engagemang.
SAMARBETE
Minska effekten på miljön med våra partners, vilket leder till en hållbar verksamhet i vår tillverkningskedja.
Partnerskap
Vårt 2030+ Hållbarhetsambitionsram fastställer våra långsiktiga ambitioner inom de tre dimensionerna Regenerativ Planet, Blomstrande Samhällen och Pålitlig Partner.
Vi har även definierat hur vi strävar efter framgång i hela vår värdekedja genom att definiera tre nyckelfaktorer för att nå en systemförändring:
Global information